جراحی لوزه کودکان | عمل لوزه سوم چه زمانی باید انجام شود؟

لوزه ها دو توده گرد و گوشتی هستند که در پشت گلو قرار گرفته اند. لوزه ها مثل گره های لنفاوی، بخشی از سیستم ایمنی انسان را شکل می دهند. آنها به بیرون راندن میکروب هایی که از راه یا دهان وارد بدن شده اند کمک کرده و از بدن در برابر ابتلا به عفونت مراقبت می کنند. گاهی اوقات لوزه ها قرمز، متورم یا عفونی می شوند. مشکلات مرتبط با لوزه، در میان جمعیت کودکان نیز شایع است. در صورت حاد بودن مشکل، پزشک تانسیلکتومی یا جراحی لوزه کودکان را توصیه می کند. معمولاً بدن افرادی که لوزه های آنها برداشته شده است نیز می توانند بدون مواجهه با مشکل، از راه های دیگر با عفونت مبارزه کند. اگر سلامتی کودک دلبندتان برای شما یک دغدغه مهم است در ادامه می توانید با مطالعه توضیحات جامع و کامل دکتر مهرداد جعفری متخصص گوش، گلو، بینی و جراحی سر و گردن در تهران ، سطح آگاهی خود را در خصوص این جراحی سر و گردن  ارتقا دهید.

جراحی لوزه کودکان - دکتر مهرداد جعفری

هدف از جراحی لوزه کودکان چیست؟

تانسیلکتومی جراحی است که با هدف برداشتن لوزه ها انجام می شود. این جراحی یکی از رایج ترین عملیات درمانی در کودکان و نوجوانان است. ولی با توجه به اینکه لوزه ها به مرور زمان به خودی خود کوچک می شوند، در گذشته، این فرایند جراحی کمتر انجام می شده است. جراحی لوزه کودکان اغلب به دلایل زیر انجام می شود:

  • لوزه ها آنقدر بزرگ هستند که مسیر جریان هوا از راه دهان را مسدود کرده و نفس کشیدن را دشوار می کنند. لوزه های متورم خصوصاً در طول خواب می تواند باعث بروز اختلالات تنفسی شود. در چنین شرایطی کودک خرخر می کند و در حین خواب، نفس او برای مدت کوتاهی قطع می شود. این عارضه، آپنه خواب انسدادی نام دارد که باعث محرومیت کودک از داشتن یک خواب آرام و سالم شده و به بروز مشکلاتی در یادگیری، رفتار، رشد و عملکرد قلب منجر می شود.
  • لوزه ها مرتباً عفونی می شوند. اگر تعداد دفعات عفونی شدن لوزه های کودک زیاد باشد، پزشک لوزه برداری را توصیه می کند. منظور از تعداد دفعات زیاد، عفونی شدن لوزه ها حداقل هفت بار در سال، بیشتر از 5 بار عفونت لوزه در یک سال و وقوع این تعداد دفعات، در طول دو سال متوالی، یا سه بار عفونت در هر سال برای سه سال متوالی می باشد.

قبل از جراحی لوزه کودکان چه اتفاقی می افتد؟

اگر لازم باشد که کودک مصرف دارو در طول یک هفته یا دو هفته منتهی به روز جراحی را متوقف کند، پزشک به والدین او اطلاع رسانی خواهد کرد. همچنین 12 ساعت قبل از جراحی کودک باید از خوردن و نوشیدن اجتناب کرده و با معده خالی در اتاق عمل حاضر شود.

جراحی صرفنظر از دامنه پیچیدگی آن، برای کودکان یک فرایند ترسناک است. با او صحبت کنید و سعی تان بر این باشد که او را برای اجرای فرایند از نظر روحی وذهنی آماده کنید.

در طول جراحی لوزه کودکان چه اتفاقی می افتد؟

جراحی در شرایطی که کودک در حالت بیهوشی کامل قرار دارد، به دست بهترین جراح سر و گردن در تهران انجام می شود. متخصص بیهوشی در طول اجرای عمل، به طور کامل علائم حیاتی کودک را تحت کنترل دارد.

این جراحی در حالیکه دهان کودک باز است انجام می شود. به این ترتیب هیچ برشی بر روی پوست ایجاد نشده و در نتیجه هیچ جای زخمی بر جای نمی ماند.

آنچه بعد از جراحی لوزه کودکان انتظار می رود

بعد از جراحی، کودک برای یک دوره موقتی، این موارد را تجربه می کند :

  • احساس حالت تهوع به دلیل تاثیر داروی بیهوشی
  • تب که معمولاٌ در طول 5 روز اول بعد از جراحی قابل انتظار است.
  • مشاهده لکه های سفید، زرد یا خاکستری در پشت گلو در طول دو هفته اول بعد از جراحی. این علامت کاملاً طبیعی بوده و نشانه بهبود است.
  • احساس درد در گوش ها و گردن که معمولاً از لوزه ها منشاء گرفته و به مدت دو هفته ادامه دارد.
  • بوی بد دهان که با بهبود زخم ها فروکش خواهد کرد. کودک می تواند دندان ها را مسواک بزند ولی مسواک زدن در این دوره، کمکی به رفع بوی بد دهان نخواهد کرد.
  • تغییر صدا که اغلب بعد از دو تا سه هفته به حالت عادی باز می گردد.
  • خروج لکه های کوچک خون که از بینی بیرون آمده یا در بزاق مشاهد می شوند. هر چند خروج لکه های کوچک خون از بینی و بزاق، طبیعی است ولی اگر این لکه ها بزرگ باشند و در استفراغ کودک مشاهده شوند، طبیعی نبوده و باید به پزشک اطلاع داده شود.

انواع جراحی لوزه کودکان شامل موارد زیر می باشد:

1 . عمل لوزه تردیشنال (tonsillectomy  Traditional ) : در این جراحی، هر دو لوزه به طور کامل برداشته می شوند.

2 . تانسیلکتومی اینتراکپسولار (Intracapsular tonsillectomy  ) : در این جراحی، پزشک تمام بافت عفونی شده را بر می دارد ولی لایه کوچکی را برای حفاظت از عضلات گلو دست نخورده باقی می گذارد. احتمال اینکه بافت باقی مانده مجدداً رشد کرده، دچار عفونت شده و به جراحی دیگری نیاز پیدا کند بسیار کم است. در صورتی که می خواهید این جراحی را در تهران انجام دهید ، می توانید مزایای زیر را برای آن انتظار داشته باشید :

  • دوره ریکاوری کوتاه تر است.
  • کودک درد کمتری را تجربه می کند.
  • نیازی به استفاده زیاد داروهای مسکن ندارد.
  • خطر خونریزی در آن کمتر است.
  • بعد از جراحی، بهتر می تواند غذا خورده و مایعات بنوشد.

جراحی لوزه کودکان چه زمانی باید انجام شود؟ توضیحات دکتر مهرداد جعفری را بشنوید 👇🏻

جراحی لوزه در چه سنی انجام می شود؟

اگر علائم از شدت بالایی برخوردار باشد می توان جراحی لوزه را در هر سنی در کودک انجام داد. البته، جراحان معمولاً تا سه سالگی کودک دست نگه داشته و پس از آن اقدام به انجام جراحی می کنند چون خطر دهیدراسیون و خونریزی در میان کودکان کم سن و سال بیشتر است.

آیا جراحی لوزه کودکان بی خطر است؟

تانسیلکتومی به طور کلی به عنوان یک پروسیجر بی خطر شناخته می شود. مثل هر روند جراحی دیگر، این روند جراحی نیز با خطراتی همراه می باشد. رایج ترین خطر مرتبط با عمل لوزه کودکان ، خونریزی و دهیدراسیون است.

بعد از جراحی لوزه چه مقدار خونریزی طبیعی است؟

خونریزی در طول 24 ساعت اول جراحی و پس از آن به صورت پراکنده در طول 5 تا 14 روز اول بعد از عمل، کاملاً طبیعی است. حتی بیمار گاهی اصلاً متوجه خونریزی نمی شود. این خونریزی ممکن است باعث تحریک گلو و معده شده و حالت تهوع را به همراه داشته باشد.

گاهی خونریزی باعث احساس ترس در کودک می شود ولی این حالت تداوم چندانی ندارد. زمانی که کودک تحت نظارت پزشک باشد عوارض جدی پیش نخواهد آمد. اگر خونریزی شدید بود و متوقف نشد حتماً باید به پزشک اطلاع داده شود.

چگونه بعد از جراحی لوزه می توان کودک را به نوشیدن مایعات ترغیب کرد؟

کودکان به دلیل درد گلو بعد از جراحی، در برابر نوشیدن مایعات مقاومت می کنند. از طرفی برای آبرسانی به بدن بمنظور کمک به پیشرفت مثبت روند بهبود، لازم است کودک به طور مرتب، مایعات بنوشد. باید ها و نبایدهایی که می تواند به والدین در تشویق کودکان به نوشیدن مایعات بعد از جراحی کمک کند به شرح زیر می باشد:

جراحی لوزه کودکان - دکتر مهرداد جعفری
  • در طول چند روز اول بعد از جراحی لوزه کودکان، از یک تایمر استفاده کنید که یادآوری کند کودک باید مقداری مایعات بنوشد.
  • به کودک خود بستنی پیشنهاد کنید.
  • از او بخواهید تا آب یا آبمیوه صد در صد طبیعی بنوشد.
  • اگر کودک از نوشیدن مایعات خودداری کرد، با استفاده از یک سرنگ مقدار کمی آب در گلوی او بریزید.
  • اجازه ندهید کودکتان نوشیدنی های غلیظ از قبیل میلک شیک بنوشد. البته میل کردن آن با استفاده از قاشق بلامانع است.
  • با توجه به اینکه مکیدن باعث تحریک گلو می شود، کودک در زمان نوشیدن، نباید از نی یا فنجان استفاده کند.

نظر کسانی که عمل لوزه انجام داده اند

نیلوفر عباسی
بیشتر بدانید
با وجود تورم لوزه پسرم خیلی بی اشتها شده بود ، تنفس راحتی نداشت اما خداروشکر با جراحی لوزه تحت نظر شما این مشکلات بر طرف شد خیلی ممنون ازتون بابت زحماتی که کشیدین و بر خورد فوق العادتون
لیلا فرهمند
بیشتر بدانید
شما بهترین هستید دکتر بچه من لوزه هاش به شدت حساس بود و همیشه سرما میخورد همه دکترا دارو میدادن و اصلا خوب نمیشد دو ماه پیش شما عملش کردید من مادر آیلین هستم
نرگس حقیقت
بیشتر بدانید
پسر من سه سال و نیمش بود که عمل تانسیلکتومی انجام داد. یکم اذیت شد ولی دیگه از شر اون عفونت های همیشگی راحت شد.
قبلی
بعد

چگونه می توان به تسکین درد کودک بعد از جراحی لوزه کودکان کمک کرد؟

گلو درد رایج ترین عارضه جانبی تانسلکتومی است. نوشیدن مایعات به طور مرتب می تواند به تسکین درد کمک کرده و آبرسانی به بدن کودک را تامین کند.

داروهای مسکن نیز می تواند در تسکین درد بعد از عمل لوزه کودکان موثر واقع شود. شما می توانید برای کمک به کنترل درد، به کودک خود تیلنول و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن بدهید. حتماً در خصوص دوز مناسب، مقدار و تعداد دفعات مصرف داروی مسکن، طبق دستورالعمل پزشک عمل کنید.

ریکاوری بعد از جراحی لوزه کودکان چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، کودکان ده روز بعد از تانسیلکتومی می توانند فعالیت های نرمال خود را از سر گیرند.

در طول دو تا سه روز اول بعد از جراحی، شرایط بسیار حساس است. در طول این مدت، کودک به بیشترین میزان توجه نیاز دارد. باید سطح فعالیت او را محدود کرده و او را مرتباً به نوشیدن مایعات ترغیب کنید.

در طول دو هفته اول بعد از عمل به کودک اجازه ندهید تا فعالیت های فیزیکی سنگین یا ورزش های رزمی انجام دهد. این موارد خطر خونریزی را تشدید می کند.

معمولاً بین 10 روز تا دو هفته اول بعد از جراحی، وقتی گلو به طور کامل بهبود پیدا کرد، کودک می تواند به مدرسه بازگردد.

جراحی لوزه کودکان چقدر طول می کشد؟

عمل لوزه کودکان معمولاً بین 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. البته در برخی موارد پیچیده تر، مدت زمان جراحی طولانی تر است. 

نکات مربوط به خوردن و نوشیدن بعد از جراحی لوزه کودکان

درطول دو ساعت اول بعد از جراحی، کودک می تواند مایعات رقیق بنوشد. اگر نوشیدن مایعات رقیق برای او قابل تحمل بود و داروهای بیهوشی باعث بروز حالت تهوع و استفراغ در او نشد، می توانید خوردنی های بدون کربنات از قبیل شیر، بستنی و کاستارد هم به او بدهید.

کودک به دلیل گلو درد از نوشیدن مایعات اجتناب می کند ولی برای حفظ آبرسانی به بدن تما تلاش خود را کنید تا مایعات بنوشد. کم شدن آب بدن یا دهیدراسیون می تواند باعث افزایش درد شده و احتمال خونریزی را بالاتر می برد.

کودک باید رژیم غذایی نرمال خود را هر چه سریع تر از سر بگیرد. بعضی غذاها مثل غذاهای داغ، تند یا پر ادویه می تواند باعث بروز ناراحتی در کودک شده و در چند روز اول بعد از عمل باید از خوردن آنها اجتناب شود.

جویدن آدامس یا آبنبات چوبی های جویدنی نیز تولید بزاق را افزایش داده و به کاهش گرفتگی فک کمک می کند.

آیا جایگزینی برای جراحی لوزه کودکان وجود دارد؟

انجام این جراحی در شهر تهران تنها روش مستقل برای متوقف کردن التهاب لوزه و جلوگیری از عود و بازگشت آن است. در کودکان، گاهی مصرف دوره طولانی آنتی بیوتیک می تواند چرخه مکرر ابتلا به عفونت یا التهاب لوزه را شکسته و بعد از چند سال آن را متوقف کند.

 

عوارض جانبی عمل لوزه کودکان چیست؟

عوارض جانبی این فرایند جراحی را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • عوارض جانبی عمومی که اغلب در هر فرایندی با ماهیت جراحی عمومیت داشته و شامل درد، خونریزی و عفونت محل جراحی می باشد.
  • از میان عوارض جانبی خاص عمل جراحی لوزه کودکان نیز می توان به بر جای ماندن و برداشته نشدن بخش کوچکی از لوزه و نیز التهاب لوزه ای که منجر به اختلالات گفتاری می شود اشاره کرد.

بعد از جراحی لوزه کودکان چه انتظاری می توان داشت؟

پس از عمل تانسیلکتومی ، ممکن است کودک شما به صورت موقت با این علائم مواجه شود :

  • حالت تهوع و بهم ریختن معده در نتیجه استفاده از داروی بیهوشی
  • تب با درجه پایین ( تا پنج روز بعد از جراحی ، طبیعی است که تب با درجه 38.6 رخ دهد)
  • تا دو هفته بعد از جراحی ، ممکن است لکه های سفید ، زرد یا خاکستری ته حلق دیده شود. این امر کاملا عادی است و یکی از نشانه های بهبودی می باشد.
  • درد در گوش ها یا گردن که معمولا از جایی که لوزه ها قرار داشتند نشات می گیرد. ممکن است این درد تا دو هفته با کودک همراه باشد.
  • بوی بد دهان که با بهبود زخم ها ، بهتر می شود. می توانید دندان های کودک خود را مسواک بزنید ، اما این کار تاثیری در بوی بد دهان او نخواهد داشت.
  • تغییر صدا که معمولا بعد از دو تا سه هفته رفع می شود. (ممکن است صدای کودکتان نازک تر، تو دماغی یا گرفته شود)
  • بعد از جراحی لوزه کودکان ، ممکن است لخته های کوچک از بینی یا دهان خارج شوند. این امر نیز عادی می باشد. توجه داشته باشید با اینکه مشاهده لخته های کوچک خون طبیعی است ، اما خونریزی می تواند جدی باشد. هر مقداری از خون که به رنگ قرمز روشن باشد ، لخته های بزرگ یا بالا آوردن خون عادی نیست. در صورتی که چنین مشکلاتی رخ دادند ، حتما با پزشک تماس بگیرید.

سخن آخر

لوزه ها ، دو توده کوچک در انتهای حلق هستند و با اینکه وظیفه آن ها محافظت از بدن در برابر باکتری ها و عفونت هاست ، اما خود این توده ها نیز می توانند عفونی شوند. در شرایطی که این عفونت جدی باشد ، باید یک جراحی تحت عنوان عمل لوزه کودکان انجام شود تا این لوزه ها بیرون آورده شوند. توجه داشته باشید که بدن بدون وجود لوزه نیز می تواند در برابر عفونت از خود محافظت کند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

3.7 3 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیرین کمالی

سلام میشه لوزه سوم رو بدون جراحی درمان کرد؟

drjafari

اگر هنوز به مرحله جراحی نرسیده باشد با درمان دارویی قابل درمان است